pregnant-woman

Kismamatorna

A testmozgás az egészséges életmód alapvető eleme. És miért is lenne ez másképp a kismamák esetében?

A terhesség alatt végzett fizikai aktivitás, testmozgás bizonyítottan előnyös a legtöbb nő számára és minimális kockázattal jár. Elősegíti a fizikai erőnlét megtartását, javítását, megakadályozhatja a túlzott terhességi súlygyarapodást és segít a szülésre való felkészülésben, felkészítésben.  

A kismamatorna jótékony hatásai:

  • Korrigálja a testtartást, ezáltal megelőzi a derék- és hátfájást
  • Növeli az állóképességet
  • Megtanítja a szülés során használatos légzéstechnikákat
  • Fejleszti az egyensúly- és koordinációs képességeket
  • Erősíti, felkészíti a gátizmokat a szülésre, ezáltal csökkenti az akaratlan vizeletvesztést, és megelőzi a kismedencei szervek süllyedését (méh, hüvely, stb.)
  • Támogatja a nyirok- és vénás keringést, ezáltal csökkenti a visszértágulatok kialakulását és a lábdagadást
  • Könnyebbé teszi a vajúdást
  • Segíti a szülés utáni regenerációt
  • Javítja a közérzetet, növeli az önbizalmat

Egészséges kismamák esetében a fokozott fizikai aktivitás, mozgás nem okoz magzati károsodást, koraszülést, vetélést stb., sőt, a rendszeres testmozgás jótékony hatással lehet a magzat agyának fejlődésére is.

Több tanulmány kimutatta, hogy a terhesség alatti testmozgás patológiás terhességben is jótékony hatással bír, pl.: csökkenti a glükózszintet a terhességi cukorbetegségben (GDB) szenvedő nőknél, segít megelőzni a preeclampsia kialakulását, csökkenti a császármetszés kockázatát és gyorsíthatja a szülés utáni felépülés időtartamát.

Azok a nők, akik a várandósság előtt sportoltak, fizikailag aktívak voltak, folytathatják ezen tevékenységüket a terhesség alatt is. A terhesség alatt azonban a szokásos anatómiai és fiziológiai változások, valamint a magzati igények miatt szükség lehet egyes korábban végzett gyakorlatok megváltoztatására.  

A várandós edzésprogramjának összeállítása előtt meg kell győződni arról, hogy a mozgásnak nincs-e bármilyen orvosi ellenjavallata. A kismamatorna a betöltött 12. terhességi héttől végezhető, gyógytornász szakember vezetésével, aki az egyes trimeszterek élettani jellemzőinek megfelelő mozgásprogramot állít össze. A normál testsúlyú, komplikáció nélküli terhesség esetén a heti 3?5 alkalommal végzett, 30?60 perces, aerob és erősítő gyakorlatokat tartalmazó testmozgás javasolt. A torna intenzitásának mértéke minden esetben a kismama fittségétől/edzettségétől függ. A kismamatorna végezhető csoportosan, akár online formában is, de mindenképpen a kezelőorvos jóváhagyása szükséges hozzá.

Megosztom a cikket mással is:
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email
Megosztás itt: whatsapp

Kapcsolódó cikkek:

Iratkozz fel a hírlevelemre mielőtt mész!

* kötelező mező